Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op personen die online een groot publiek hebben. Deze personen, ook wel ‘influencers’ genoemd, hebben een zogenoemde voorbeeldfunctie voor hun volgers, waardoor zij invloed kunnen op hen kunnen uitoefenen. Bedrijven en organisaties die van deze sociale invloed gebruik willen maken, doen dit door samen te werken met een influencer. De combinatie van alle marketingactiviteiten die bedrijven samen met een influencer uitvoeren, noemen we ‘influencermarketing’. Meestal gaat dit om gesponsorde content, mogelijk op verschillende kanalen van de influencer. Deze content kan in alle soorten en maten komen.
Influencer marketing is efficiënter
Een influencer staat nauw in contact met jouw doelgroep. Een influencer marketingcampagne is dus ideaal om jouw doelgroep te bereiken. Voor elk soort campagne is wel een goede influencer te vinden, hoe klein of uniek de doelgroep ook is. Als je dit met een traditionele marketingvorm vergelijkt, bespaart Influencer marketing ook heel veel geld. Met een traditionele marketingvorm investeer je namelijk geld in een campagne met een zo groot mogelijk bereik, terwijl je weet dat slechts een klein deel van de mensen die je bereikt tot jouw doelgroep behoort. Met influencer marketing besteed je dus je marketingbudget een heel stuk efficiënter.
Influencer marketing is effectiever
Influencer marketing is als je het goed doet, niet alleen efficiënter dan traditionele marketing, maar ook veel effectiever. Mensen worden tegenwoordig overspoeld door marketing- en reclame berichten. Jouw doelgroep ook. En ondanks dat iedereen weet dat influencers hun geld ook verdienen via deze marketing, worden ze door mensen niet hetzelfde gezien als traditionele marketingkanalen. Ze zien volgers influencers als hun vrienden, hun voorbeelden, of echte experts op een bepaald gebied, die ze persoonlijk kennen. Of die boodschap nu een duidelijk verkooppraatje is maakt niks uit. De boodschap wordt ontvangen als het advies van een goede vriend of expert. En daar kan natuurlijk geen marketingcampagne tegenop.