Allergenen in de horeca is een serieuze zaak. Volgens de wet is het voor iedere horecazaak verplicht om weer te geven welke allergenen er in de gerechten zitten. Het is dus belangrijk dat de werkgever alle allergenen op de menukaart zet.
Voorkom een allergische reactie door een duidelijke menukaart
Een allergeen is een klein bestanddeel in bepaalde ingrediënten die een allergische reactie veroorzaken bij mensen die hier allergisch voor zijn. In de Europese wetgeving staan veertien allergenen beschreven. De meest voorkomende zijn noten, gluten en soja. Ongeveer 2% van de bevolking is allergisch voor één van de veertien allergenen,
Iedere horeca onderneming in Nederland is volgens de wet verplicht om de allergenen te vermelden op de menukaart. Ieder gerecht dat allergenen bevat dient hier een duidelijke waarschuwing over te geven. Gaat hierin iets mis, dan is de horecazaak verantwoordelijk wanneer het niet op de kaart staat.
Wisselden menukaart zorgt voor verwarring
Horecazaken wisselen nog wel eens af met de menukaart. Ze voegen gerechten toe of wisselen gerechten om. Wanneer dit gebeurt, is het belangrijk dat ook de allergenen mee wisselen. De nieuwe gerechten komen soms met nieuwe allergenen. Deze moeten weer op de menukaart verschijnen.
Door de wisselende menukaarten ontstaat er soms verwarring over de allergenen. Zie hier hoe receptuurbeheer deze verwarring voorkomt.
Receptuurbeheer schept orde in de chaos
Het grote voordeel van receptuurbeheer is dat het voor iedere werknemer overzichtelijk is welke ingrediënten er in de gerechten zitten. De keuken is voorzien van een duidelijke lijst van ingrediënten en allergenen.
Hierdoor is het een stuk gemakkelijker om de allergenen weer te geven op de menukaart. Het programma van Horeko zorgt ervoor dat alle allergenen vermeld staan bij het gerecht. Dit scheelt een hoop tijd voor de werknemer die de menukaart aanpast.
Het receptuurbeheer geeft ook de mogelijkheid om het allergenen label van een gerecht uit te printen. Hierdoor weet de volgende werknemer meteen welke allergenen een gerecht bevat. Zo kan de ober de klant ook informeren over de allergenen.
Voedselveiligheid staat op 1 in de horeca
Het belangrijkste onderdeel van een horecazaak is de voedselveiligheid. Goede klantvriendelijkheid en een mooie zaak vallen in het water wanneer klanten klachten krijgen door verkeerd voedsel. Voedselveiligheid krijgt hierdoor de hoogste prioriteit bij horecagelegenheden.
Dit begint met de juiste bewaring van de ingrediënten en een goede hygiëne. Veel horecazaken werken met data codering, dit is ook verplicht vanuit de wet. Zo is voor iedere werknemer duidelijk wanneer een ingrediënt over datum is.
Ook het waarschuwen voor allergenen is een belangrijk onderdeel van de voedselveiligheid. Voor mensen met een notenallergie is het eten van noten soms levensgevaarlijk. Horecaondernemers nemen dit zeer serieus en geven prioriteit aan het waarschuwen voor allergenen op de menukaart.